вторник, 17 февраля 2015 г.

Застосування методу колового тренування на уроках фізичної культури

Відділ освіти
виконкому Синельниківської міської ради
До обласного каталогу педагогічних технологій
Педагогічні здобутки освітян
Дніпропетровщини




Застосування методу
колового тренування на уроках
фізичної культури


З досвіду роботи
вчителя фізичної культури
Ходаковського В.В.
вища категорія
НВК ЗОШ I-III ступенів - ДНЗ









Синельникове
2014
Одна з головних проблем навчальної діяльності з фізичної культури в школі - підвищення ефективності уроку для вирішення освітніх, виховних та оздоровчих завдань.
 Одним із ефективних методів організації навчання
учнів на уроці є метод колового тренування.
Засоби колового тренування: деякі вправи з гімнастики, легкої атлетики, спортивних ігор, які входять до шкільної програми з фізичної культури, Ці вправи повинні бути не складними, що дає змогу повторювати їх багаторазово в різноманітних комплексах. Вправи для комплексів колового тренування потрібно добирати з обов'язковим дотриманням принципу послідовності впливу на всі основні м'язові групи. Це дає можливість ефективно та вибірково впливати на розвиток фізичних якостей (сили, швидкості, витривалості, спритності, гнучкості ). Внаслідок вдалого поєднання чіткого нормування фізичного навантаження з його індивідуалізацією в учнів з різною підготовленістю підтримується інтерес до занять.




I
Організація роботи вчителя по застосуванню методу
колового тренування на уроках.

Основним в організації роботи вчителя по застосуванню колового тренування на уроках є складання комплексів я унаочнення кожен з них (або окремі вправи) намалювати або описати на великих аркушах паперу, и вивішуються у спортивному залі перед початком я відповідного комплексу, комплекс складено з визначенням    спрямованості розвиток певних рухових якостей, з урахуванням их завдань уроку, і включає 6-10 вправ. Вправи  одного комплексу бажано виконувати на двох уроках підряд, після  перерви (один - два тижні) - ще на двох. Деякі и вправ виконують на початку основної частини протягом 20-25 хвилин. Інші - наприкінці основної частини. В такому разі на початку основної частини учні вивчають нові вправи.
 Число повторень кожної вправи комплексу визначається
індивідуально щодо кожного учня. Кожна вправа комплексу
повторюються 30 - 60 секунд. Активний відпочинок після
виконання вправи  - це перехід до наступної станції,
у уроці кожний комплекс повториться від двох до чотирьох
 раз залежно від його мети та підготовленості учнів.
Для кількісного контролю виконаних вправ використовую
жетони, які видаються кожному учневі після виконання однієї вправи.
Для якісного контролю застосовуються особисті
картки, в які учні записують результати виконання вправ
комплексу. Після виконання останньої вправи, тобто
проходження по колу всіх дистанцій, учні підраховують свій
пульс.
Потрібно відмітити, що внаслідок впровадження методу
колового тренування підвищуються функціональні можливе організму учнів, поліпшуються їхні досягнення у виконанні гімнастичних та інших вправ.


II

Основні вимоги щодо застосування методу колового
тренування на уроках фізичної культури.

1. Вимоги щодо вправ для комплексів колового тренування: Уроки із застосуванням методу колового тренування можна проводити починаючи з 5 класу. Для цього добираються нескладні вправи з різних розділів програми : з розділу гімнастики, легкої атлетики, спортивних ігор (елементи баскетболу, волейболу, футболу). Враховуючи біологічні закономірності розвитку фізични якостей в учнів 5-11 класів, бажано в 5 - 6 класах розвивати переважно координацію рухів і швидкість; у 7 9 класах - швидкісно- силові якості та загальну витривалість; у 10 - 11 класах працювати над розвитком усіх фізичних якостей, особливо сили та швидкісної і силової витривалості. Тому підбираючи вправи для комплексів колового тренування потрібно дотримуватись: згаданих вище рекомендацій.
Кожен комплекс, маючи загально розвиваючий характер, повинен складатися з 6 - 10 вправ: по одній - дві вправи для розвитку м'язів рук, спини, черевного пресу, ніг і ДВІ вправи, які інтенсівно активізують функції організму ( бі різних варіантах, стрибки на місці із просуванням уперед, та ін.)
Слід широко застосовувати вправи на гімнастичній стіш лаві, з гімнастичною скакалкою, гантелями та інші, які мають вибірковий та загальний вплив на організм учнів.
 Комплекси вправ виконуються без змін протягом відповідної серії       уроків ( 5-6), де планується застосування оду колового тренування, збільшується лише дозування вправ.


Орієнтовні комплекси вправ для колового
тренування учнів 5 -11 класів

Комплекс № 1
для учнів 5—6 класів
Місце проведення: спортивний майданчик Мета: сприяти розвитку швидкості, сили та загальної витривалості.
1. Біг з прискоренням з низького старту на ЗО метрів (повторити 2—3 рази).
2.Передача баскетбольного (волейбольного) м'яча обо­рками від грудей у парах на відстані 3—4 метрів (20-ЗО раз).
3. Стрибки у довжину з місця (6—8 раз).
4. Метання тенісного м'яча в стіну (баскетбольний щит або мішень) з відстані 4—5 метрів і ловіння його після оку (16—20 раз).
5. Стрибки з ноги на ногу з просуванням уперед на прів (2—3 рази).
6. Передача баскетбольного (волейбольного) м'яча почергово правою та лівою руками від плеча стоячи на місці ах на відстані 3—4 метри (16—20 раз кожною рукою).
7. Стрибки на обох ногах, обертаючи скакалку вперед -50 раз).
8. В. п.— руки зі скакалкою, складеною вдвоє, вниз. Підняти руки вгору і опустити їх не згинаючи і поверну­тись у в. п. (16—20 раз).


Комплекс № 2
для учнів 5—6 класів
Місце проведення: спортивний зал. Мета: сприяти розвитку сили, швидкості та загальної витривалості.
1.  Ведіння баскетбольного (волейбольного) м'яча лівою, та правою рукою із зниженням амплітуди навколо стояка (6—8 раз).
2.  Кидки баскетбольного (волейбольного) м'яча у кіт це однією рукою від плеча стоячи збоку від щита з відстані стані 1—1,5 метра (12—15 раз).
3.  Стрибки у висоту (60—80 см) з прямого розбігу способом «зігнувши ноги» (8—10 раз).
4.  Передана баскетбольного (волейбольного) м'яча обо руками від грудей стоячи на місці в парах на відстані З—4 метрів (16—20 раз).
5.  Метання тенісного м'яча на дальність з місця в парах (10-15 раз)
6.    Подача волейбольного м'яча знизу по волейбольному майданчику у парах (10-12 раз)
7.   Стрибки на обох ногах просуваючись уперед відстань від 8-10 метрів (3-4 підходи)
8.   Верхня передача волейбольного м'яча у парах відстані 2,5-3 метрів (20-30 раз).


Комплекс № 3
для учнів 5—6 класів
Місце проведення: спортивний зал.
 Мета: сприяти розвитку сили, швидкісно-силових якостей, гнучкості за загальної витривалості.
1.Згинання та розгинання рук в упорі лежачи. Хлопчики - ноги на гімнастичній лаві або підлозі. Дівчата - руки на гімнастичній лаві. 2.Нахили назад із сіду на гімнастичній лаві і повернення у в. п., ступні ніг закріплені у гімнастичній стінці утримуються партнером, руки на пояс або за голову.
3.Стрибки на обох та одній нозі, обертаючи скакалку вперед.
4.Торкнутись носками ніг за головою із положення лежачи на спині на гімнастичній маті, хват руками за ній край мати.
5.Прогинання тулуба у попереку з підніманням випрямлених ніг назад із положення лежачи на грудях, " за спину.
6.Стоячи обличчям до гімнастичної стінки на відстані півкроку, хват за рейку на висоті голови — стрибком стати обома ногами на третю-четверту рейку – в.п.
7.Піднімання випрямлених ніг назад із положення лежачи животом на колоді, вкритій гімнастичними матами, або на гімнастичному коні, козлі, тримаючись руками за рейку гімнастичної стінки.
Стрибки на обох ногах вправо та вліво через канат або жердину, покладені на підлозі з просуванням уперед.


Комплекс № 4
                     для учнів 5—6 класів
Місце проведення: спортивний зал.
Мета: сприяти розвитку сили, гнучкості, та швидкісно-силових якостей.
1. Лазіння по канату у три прийоми (до 4м —
хлопчики,
до 3 м — дівчатка).
2.    Стрибки поштовхом обох ніг через м'яч уперед, та назад.
3.    Перекид назад із упору присівши.
4.    Стоячи обличчям до гімнастичної стінки на відстані півкроку, хват за рейку на рівні пояса, ноги ширині плечей. Присідання на всій ступні, не відриваючи п'яток від підлоги.
5.    Пересування на руках по підлозі до 10 метрів (ноги утримує партнер) — «тачка».
6.    Перелітання через коня (висота 110-120 с та підмазання під нього (довільним способом)
7.    Стрибки у глибину з висоти 110-120 см (ш козел).під нього
8.    В.п. - ноги нарізно, набивний м'яч (вага 2-3 і над головою. Руки прямі. Нахили тулуба вперед назад.




Комплекс №5
Місце проведення: спортивний майданчик.
 Мета: сприяти розвитку швидкості, сили та загальної витривалості.
1. Біг з прискоренням з низького старту на 40
метрів (повторити 2-3 рази)
2. Кидки баскетбольного м'яча в стіну
(баскетбольний щит) обома руками від грудей з відстані 3-4 метри і ловіння його після відскоку (16-20 раз)
    3.Стрибки на обох ногах через м'ячі (кубики), покладені на відстані        3-4 метра один від одного на 20 метрів (2-3 рази)
    4.Передача. Баскетбольного м'яча обома руками від грудей з ударом об землю в парах на відстані 3-4 метрів (20-25 раз)
    5.Стоячи спиною один до одного і захопивши ті руки партнера зігнутими руками, присідання і вставання, не відриваючи п'ят від землі (10-12 раз)
    6. Вис на високій перекладені. Піднімання прямих положення "кута" (хлопчики), піднімання ніг, тих у колінах (дівчатка) 5-8 раз.
    7. Стрибки вгору, прогинаючись, із упору присівши (6-10 раз)
    8.Штрафні кидки баскетбольного м'яча довільним способом (10-12 раз)


Комплекс № 6
для учнів 7—9 класів
Місце проведення: спортивний майданчик.
 Мета: сприяти розвитку швидкості, спритності  та швидкісно-силових якостей.
    1.Ведіння баскетбольного м'яча з обведенням 3—4 стоя-
ків, які поставлені на відстані 2 метрів; зупинка, поворот,
передача м'яча обома руками від грудей партнеру (5-6 раз)
    2.Стрибки у довжину з місця (8—10 раз).
3.   Кидки баскетбольного м'яча у кільце після ведіння та подвійного кроку (8—10 раз).
4.   Верхня пряма подача волейбольного м'яча., волейбольному майданчику у парах (10—15 раз).
5.   Стрибки обертаючи скакалку вперед та назад (40- 50 раз).
6.   «Слаломний» біг оббігаючи 5—6 перешкод (м'ячів, стояки, булави тощо), які, поставлені на відстані 1,5—2 метра (3—4 рази).
7.   Штовхання ядра (вага 3—4 кг) з місця.
8.   Стрибки у висоту (80—100 см) з розбігу 3—4 метра способом «переступання» (8—10 раз).


Комплекс № 7
для учнів 7—9 класів
Місце проведення: спортивний зал. Мета: сприяти розвитку сили, гнучкості та загал ь витривалості.
1.   Перекид уперед, ноги схрещено — поворот на 18 ге саме у зворотному напрямі.
2.   Стоячи боком до гімнастичної стінки (колоди) і rj маючись за рейку (колоду) правою (лівою) рукою, присідання на одній нозі, друга вперед.
3.   Кидки набивного м'яча (вага 2—3 кг) угору обе руками знизу та ловіння його.
4.   В. п.— лежачи на спині, набивний м'яч угору випрямлених руках. Піднімання рук і ніг упер торкаючись м'ячем носків ніг.
5.   Стрибком упор на низькій перекладині, опустил уперед у вис стоячи ззаду, прогнутись.
6.   В.п. - стоячи боком до гімнастичної стінки, руки в му хваті за рейки на рівні голови. Пружинисті нахили тулуба до стінки (міняти в.п.)
7.   Піднімання рук з гантелями (вага 2-4 кг) через сторони вгору.
8.   Стрибки на обох ногах вправо та вліво через істинну лаву з просуванням уперед до її кінця.


Комплекс № 8
Для учнів 7-9 класів
Місце проведення: спортивний зал
Мета: сприяти розвитку сили, гнучкості та загальної витривалості.
1.   Лазіння по колоді у висі завісом.
2.    Стрибки в глибину з висоти  120-130 см із упору присівши (кінь, колода.)
3.    Вис спиною до гімнастичної стінки, піднімання ніг у положення кута - хлопчик, дівчатка - згинаючи ноги у колінах.
4.   В. п.— зімкнута стійка, руки на пояс. Стрибки на
ногах просуваючись вперед через 4—5 м'ячів, які
аде ні на підлозі на відстані 1 метра.
      5.Вис стоячи спиною до гімнастичної стінки, хват за рейку на рівні пояса. Присідання на одній нозі (почергово на правій та лівій), іншу пряму підняти вперед.
      6.Стійка на голові та руках, поштовхом обох ніг — хлопчики.
       Стійка на лопатках із упору присівши — дівчатка.
      7.В. п.— складену вдвоє скакалку тримати трохи ширше плечей. Піднімання скакалки вгору та опускання назад за спину, повернутися у в.п.
   8. В. п.— сід ноги схресно. Піднімаючись на прямі ноги перевернутись на 180° і опуститись у в. п.



            Комплекс № 9
учнів 10-11 класів

Місце проведення: спортивний майданчик.
Мета: сприяти розвитку швидкості, сили та витривалості.
1. Біг з обертанням скакалки вперед на кожний крок
на 20 метрів.
2.   Штовхання ядра (вага 4—5 кг) із скачка.
3.   Стрибки у довжину з місця.

4.   Кидки баскетбольного м'яча в кільце після подвійного кроку довільним способом.
5.   Стрибки у висоту з прямого розбігу поштовхом обох ніг (висота 60—100 см).
6.   Передача баскетбольного м'яча обома руками і голови і ловіння його в стрибку.
7.   Стрибки через скакалку на обох та одній нозі, обертаючи скакалку вперед і назад.
8.   Вис на високій перекладині (верхній планці воріт для ручного м'яча), згинання і випрямлення рук (юнаки), піднімання прямих ніг у положення ку (дівчата).


Комплекс № 10
Для учнів 10-11 класів
Місце проведення: спортивний майданчик
Мета: сприяти розвитку спритності, швидкості та витривалості
1.   Біг стрибками з ноги на ногу на ЗО метрів.
2.   Згинання та розгинання рук в упорі лежачи.
3.   Стрибки у довжину з розбігу 6-8 метрі.
4.   Передача баскетбольного м'яча однією рукою зверху
стоячи на місці в парах на відстані 6-8 метрів.
5.   Стрибки на обох ногах у присіді просовуючись вперед
до 10-15 метрів.
6.   Передача волейбольного м'яча у парах довільним способом.
7.   Кидки гандбольного м'яча однією рукою збоку та зверху у ворота.
8.   Стрибки вгору з місця поштовхом обох ніг з поворотом 90° (почергово вліво та вправо).


Комплекс № 11
Для учнів 10-11 класів
Місце проведення: спортивний зал.
Мета: Сприяти розвитку сили, гнучкості та швидкісно-силових якостей.
1.   Стрибок ноги нарізно через козла (висота 125 см - юнаки та 110 см - дівчата).
2.   Пересування у висі на прямих руках обличчям до гімнастичної и - юнаки. Те ж стоячи до гімнастичної стінки -ування пересувними кроками на 2-3 прольоти - дівчата, і — пересування приставними кроками на —два-три прольоти — дівчата.
3.   Похила лава під кутом 35° (одним кінцем закріплена гімнастичну стінку). Вбігти до середини лави, повернутись 180° і виконати стрибок на гімнастичну мату.
4.   Висока перекладина. Підйом переворотом і повільно опускання у вис — юнаки. Піднімання вгору зігнутих ніг, на закріплені за рейку гімнастичної стінки. Прогинання тулуба.
7. Стрибки через скакалку з подвійним обертом.
8. Вис спиною до гімнастичної стінки, хват за верхню рейку.
Махом обидві ноги ліворуч, махом — ноги праворуч.


Комплекс № 12
для учнів 10-11 класів

Місце проведення: спортивний зал.
Мета: сприяти розвитку сили, гнучкості та витривалості
1.  В. п.— ноги на ширині плечей, руки з гантелями впе (вага 3—5 кг), присісти і встати, не відриваючи п'яток підлоги.
2.  В. п.— основна стійка. Упор присівши — упор лежачи упор присівши — в. п.
3.  Вис лежачи на низькій перекладині, хват зверху (дівча згинання І розгинання рук; лазіння по канату без допомоги на 4 метри (юнаки).
4.  В. п.— лежачи на спині, набивний м'яч (вага 3—4 затиснутий ступнями. Піднімання прямих ніг уперед і опускаючи у в. п.
5.  Пересування в сторону в висі обличчям до гімнастичної стінки з почерговим перехватом руками (юнаки), лазіння гімнастичній стінці до верхньої рейки довільним способом швидкість і опускання (дівчата).
6.  Передача набивного м'яча (вага 3—4 кг) обома рукг знизу в парах.
7.  Стоячи спиною до гімнастичної стінки, хват за рейку на рівні
 голови, прогинання і випрямлення в грудному відділі  (дівчата з підніманням уперед зігнутої в коліні ноги).
8.   Пересування вперед в упорі на паралельних брусах (дівчата), згинання та розгинання рук в упорі на брусах (юнаки).


Метод колового тренування застосовується у трьох варіантах, жно від завдань, які поставлені перед уроком :
- проходження кола із завданням виконати кожну вправу в зумовлений час у довільному темпі якомога точніше.
-         Проходження кола із завданням виконати вправи в зумовлений час задану кількість разів.
-         - проходження кола в зумовлений час із завданням повторити кожну вправу з індивідуальним для кожного учня дозуванням.
чий та другий варіанти бажано ширше застосовувати в 5 – 8 класах, де дозування вправ не має чіткої регламентації для кожного учня.
У 9-11 класах використовуються всі вказані вище варіанти колового тренування.
 Місце, де проводитиметься урок із застосуванням методу колового тренування, слід заздалегідь підготувати. Важливе значення  при цьому має чітка розмітка "станцій", де виконуються вправи.
Для унаочнення вправ використовуються таблички (25х30),які
прикріплюють до стінки або стояків.
Залежно від числа вправ у комплексі, учнів поділяють на
кілька груп (6-10). На місцях занять ("станціях"), необхідна
кількість спортивного інвентарю, яка б дала змогу
одночасно всім учням виконувати вправи, не заважаючи один одному.
Урок із застосуванням методу колового тренування
починається з шикування учнів у шеренгу, повідомлення завдань уроку. Потім учні виконують загально розвиваючі вправи. Підготовка організму дітей до виконання вправ комплексу колового тренування досягається шляхом виконання загально розвиваючих вправ, що мають характер спрямованої розминки.
Метод колового тренування краще використовувати в другій половині основної частини уроку. У цьому випадку, планується проходження учнями одного кола комплексу. Якщо колове тренування планується на початку основної частини уроку учні проходять два кола підряд, а час, що залишився, вони використовують для рухливої або спортивні гри.
До початку виконання вправ комплексу колового тренування вчитель поділяє клас на групи (4 -5 чол.). після розподілу н групи учні розходяться по "станціях" для виконання вправ. Черговість "станцій" встановлюється вчителем. Закінчується урок короткочасним бігом та ходьбою у повільному темпі у поєднанні з вправами у русі для відновлення нормального дихання та розслаблення м'язів. Після підведення підсумків уроку, слід дати учням домашні завдання, акцентуючи увагу на розвиток певних фізичних якостей.
Підводячи підсумки, слід відмітити, що колове тренування, один з прогресивних методів організації учнів на уроці фізичної культури, повинно набути широкого застосувати роботі вчителів.

















Комментариев нет:

Отправить комментарий